کودکان و مادران

یادگیری چیست؟ چه مهارت هایی اولویت دارند؟

یادگیری یک فرآیند کلیدی در رفتار انسان است . تمام زندگی یادگیری است . در صورتی که مقایسه ای ساده ، بین شیوه های خام و ناپخته احساسات و رفتار کودکان ، و شیوه های پیچیده رفتار بزرگسالان مانند مهارتها ، عادات ، تفکر ، احساسات و … داشته باشیم به خوبی خواهیم دانست که تفاوت های یادگیری بین افراد مختلف متفاوت است.

فرد به طور مداوم با محیط اطراف خود در تعامل است و از آن تاثیر می پذیرد. این تجربه ناشی از تعامل با محیط باعث می گردد که فرد برای مواجه با محیط رفتار خود را تغییر دهد یا اصلاح نماید.

یادگیری پایه و اساس آموزش و پرورش و یکی از مهمترین زمینه ها در روانشناسی امروز و درعین حال یکی از مشکل ترین مفاهیم برای تعریف کردن است. کسب دانش و اطلاعات، عادت های گوناگون، مهارت های متنوع و راه های گوناگون حل کردن مسائل صورت های گوناگون تعریف یادگیری اند. همچنین، می توان یادگیری را فراگیری رفتارها و اعمال مفید و پسندیده و حتی کسب رفتارها و اعمال مضر و ناپسند نیز در سال های اخیر روانشناسان به تعریف هایی ، تعریف کرد .

نظریه های رفتاری عموماً یادگیری را تغییر در رفتار آشکار می دانند . در مقابل ، برای نظریه پردازان شناختی یادگیری کسب و باز سازی ساختارهای شناختی است که از طریق آن اطلاعات پردازش و در حافظه ذخیره می شوند ( سیف ، 1389 ). یادگیری از نظر رفتارگرایانی مانند پاولف ، واتسون ، ثرندایک و اسکینر عبارت است از ایجاد و تقویت رابطه و پیوند بین محرک ( S ) و پاسخ ( R ) در سیستم عصبی انسان می دانند ( شعبانی ، 1371 ). در عین حال رفتارگرایان یادگیری را به تغییراتی اطلاق شده می کنند که بر اثر تجربه به دست می آید . به طوری که ، به نظر تراوس ، یادگیری زمانی رخ می دهد که در نتیجة شرایط محیطی ، تغییرات نسبتاً پایداری در پاسخ به وجود آید ( کدیور ، 1383 ). بر این اساس فرایند یادگیری را نمی توان به طور مستقیم مطالعه کرد ، بلکه ماهیت یادگیری را تنها از تغییرات رفتاری می توان استنباط کرد ( السون و هرگنهان ، 1388 ).

یادگیری با هر بینشی که تعریف شود ، اساس رفتار افراد را تشکیل می دهد و نخستین صفت مشخص آن ، تغییر است ( شعبانی ، 1371 ). از طریق یادگیری فرد با محیط خود آشنا می شود ، در مقابل محیط ایستادگی می کند ، از محیط برای تأمین احتیاجات خود استفاده می نماید ، گاهی محیط را تحت تسلط و فرمان خود در می آورد و زمانی خویشتن را با آن سازگار می سازد ( شریعتمداری ، 1377 ).

یادگیری (که از منظر مشاوران تغذیه کاملا وابسته به تغذیه است) اساس رفتار فرد را تشکیل میدهد .از طریق یادگیری فرد با محیط خود آشنا می شود ,در مقابل محیط ایستادگی می کند ,از محیط برای تأ مین احتیاجات خود استفاده میکند ,گاهی محیط را تحت تسلط و فرمان خود در میاورد و زمانی خویشتن را با آن سازگار می سازد . همین طور قسمت عمده رفتار آدمی ، آموختنی است در زمینه عاطفی چگونگی بروز عواطف و طرز کنترل آنها را میاموزدو بدینوسیله از آمیزش با دیگران لذت میبرد .از لحاظ اجتماعی افراد در خانواده و در گروه همسن طرز معاشرت با دیگران را فرا میگیرند.شناخت خود و جهان خارج ,پرورش وجدان اخلاقی ,توسعه میزانهای عقلانی برای تشخیص خوب و بد و کنترل اعمال و رفتار شخصی اموری آموختنی است و فرد در اثر تماس با پدر و مادر ,با همسالان و سایر بزرگسالان اینگونه امور را فرا میگیرد ( edupsychology.zet.ir ، 25/07/1390) .

یادگیری و بقاء بسیار به هم وابسته اند و یادگیری به جانداران امکان می دهد تا بیاموزند که کدام محرک ها رویدادهای مثبت بقاء و کدام محرک ها رویدادهای منفی بقاء را علامت می دهند . در عین حال ، فرایند یادگیری به جانداران امکان می دهد تا آن دسته از نیازهای اساسی شان را که از طریق مکانیسم های تعادل حیاتی و بازتاب ها ارضا نمی شوند از راه کنش متقابل با محیط بر طرف کنند . با این وجود فرایند یادگیری به ارگانیسم کمک می کند تا خود را با محیط در حال تغییر سازگار نماید ( السون و هرگنهان ، 1388).

از بین عوامل فردی ، به نظر می رسد باورهای یادگیرندگان درباره دانش و یادگیری (مثل عکاسی یا بازارهای مالی مثل بورس) در تصورات آنها از فرایندهای تحصیلی نیز نقش داشته اند ، برای مثال ، پژوهش ها نشان داده اند که هر چقدر یادگیرندگان بر این باور باشند که دانش ساده است . فهم آنها از متون علمی ، نظارت بر درک و استفاده از راهبردهای پیچیدة مطالعه در آنها کمتر است . نتایج مطالعة چان و ساچز در 2001 نیز نشان داد که آن گروه از دانش آموزان دورة ابتدایی ( پایه های چهارم و ششم ) که باور داشتند یادگیری به معنای فهمیدن است ، دروس علوم را عمیق تر از دانش آموزانی که یادگیری را بیان مجدد واقعات می دانستند پردازش می کردند . از این رو می توان گفت که باورهای شناختی می توانند بر رویکردهای یادگیری دانشجویان تأثیر بگذارند . دانشجویانی که دیدگاه پیچیده تر به دانش را انتخاب می کنند . به احتمال بیشتر با مطالب یادگیری درگیری عمیق تر پیدا می کنند ( رضایی ، 1390) .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا