تازه های پزشکی

حمله پانیک چیست و چه علائمی دارد

حمله پانیک یکی از حملات شدیدی است که باعث می‌شود فرد حالت‌های بسیار بدی را در بدن خود تجربه کند و حتی ممکن است منجر به غش و یا از دست دادن هوشیاری شود. در این حملات یک محرک اضطرابی باعث می‌شود که فرد این علائم را تجربه کند. البته باید بدانید محرک اضطرابی برای افراد دیگر به عنوان محرک در نظر گرفته نمی‌شوند و پیشینه و موارد متعددی باعث بروز این حملات در افراد می‌شوند. دکتر روانپزشک یکی از کسانی است که می‌تواند به شما در شناخت این بیماری کمک کند و راه‌های درمانی مختلف را به شما ارائه می‌دهد.

هجوم ترس ناگهانی و شروع حمله

حمله پانیک با هجوم ترس ناگهانی و تجربه احساس اضطراب شدید آغاز می‌شود و می‌تواند علائم جسمی و روانی زیادی را ایجاد کند. بهتر است بدانید در این حمله سطح ترسی که به وجود می‌آید با شرایطی که باعث بروز این حمله شده است همخوانی ندارد.

 

به طور مثال، ممکن است بیمار زمانی که وارد آزمایشگاه می‌شود حس ترس را تجربه نماید و یا ممکن است حضور در یک جمع شلوغ باعث بروز این حملات شود. کسانی که در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند باید این حملات را جدی بگیرند و با مراجعه به دکتر اعصاب و روان سنندج و یا پزشکان شهرهای دیگر سریعا برای درمان اقدام کنند.

نوشته های مشابه

علائم پانیک

ممکن است اکنون این سوال برای شما به وجود بیاید که علائم حمله پانیک چیست و چگونه بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم این حمله به شرح زیر هستند:

  • افزایش ناگهانی ضربان قلب
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه
  • سرگیجه
  • سبک شدن سر
  • احساس سرما یا گرمای شدید در بدن
  • حالت تهوع
  • شروع لرزش در بدن
  • احساس گزگز در اندام‌های بدن
  • تنگی نفس
  • دل درد
  • عرق کردن
  • احساس خفگی
  • گرفتگی مجرای تنفس
  • احساس جداشدگی از محیط

همانطور که مشاهده می‌کنید این علائم می‌توانند بر بدن اثر بگذارند. شما می‌توانید با مراجعه به دکتر اعصاب و روان یاسوج به درمان بیماری کمک کنید.

دلایل بروز حملات پانیک

اکنون ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که دلیل حمله پانیک چیست! بهتر است بدانید هنوز متخصص روانپزشک که در سراسر دنیا مشغول به کار هستند نتوانسته‌اند به این سوال پاسخ دهند. با وجود این، برخی از عوامل باعث بروز این حملات می‌شوند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

ژنتیکی

یکی از مهمترین مواردی که به عنوان دلیل اصلی بروز حمله پانیک در نظر گرفته می‌شود مسائل ژنتیکی است. بهتر است بدانید اگر یکی از اقوام درجه یک شما به این حملات دچار باشد، خطر بروز این حملات در شما نیز وجود دارد و این ژن را می‌توانید به نسل خود انتقال دهید.

رویداد آسیب‌زا

شاید بتوان گفت تمامی پزشکان و دانشمندانی که در این زمینه فعال هستند به این مسئله اشاره می‌کنند تجربه رویداد آسیب‌زا می‌تواند منجر به بروز حمله پانیک شود. به طور مثال، کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند سطوحی از این حملات را تجربه می‌کنند. مرگ عزیزان می‌تواند حالت‌هایی از ترس را در افراد بیدار کند و در نتیجه مشکلات زیادی برای آنها به وجود می‌آید.

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود فرد این حملات را تجربه نماید سابقه آزارجنسی است. به ویژه، اگر این اتفاق در سنین کم رخ دهد، ممکن است فرد دچار حملات ترس و یا پانیک شود. بهتر است بدانید آزارجنسی یکی از تروماهای بزرگ در زندگی هر فرد است که گاهی آسیب‌های غیرقابل جبرانی را وارد می‌کند. با توجه به تمامی این مسائل، محافظت از کودکان و آموزش آنها اهمیت بسیار زیادی دارد.

این حمله منجر به بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

با توجه به این مسئله که حمله پانیک بدن را به طور فیزیکی تحت تاثیر قرار می‌دهد ممکن است این سوال مطرح گردد آیا بروز این حملات باعث مشکلات دیگری نیز می‌شود. اختلال وسواس یکی از بیماری‌هایی است که در اثر ابتلا به این حملات رخ می‌دهد. بنابراین، افرادی که به حملات ترس یا پانیک مبتلا هستند باید هر چه سریعتر کارهای درمان را شروع کنند. در غیر اینصورت ممکن است مشکلات دیگری نیز برای آنها به وجود بیاید. اختلال پرخوری مسئله و یا چالش دیگری است که در اثر ابتلا به حملات ترس و یا پانیک رخ می‌دهد. سو مصرف مواد از جمله مواردی است که در افراد مبتلا به حملات پانیک دیده می‌شود.

پیشگیری از حملات پانیک

برای اینکه بتوانید از بروز حمله پانیک جلوگیری کنید، باید در زمان قرارگیری در موقعیت استرس‌زا به موارد متعددی توجه داشته باشید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • زمانی که در موقعیت استرس‌زا قرار گرفته‌اید نفس‌های عمیق بکشید.
  • با مراجعه به یک روان‌درمان‌گر مشکل خود را مطرح سازید و برای رفع آن اقدام نمایید.
  • تلاش کنید تمرکز خود را از روی محرک استرس‌زا بردارید و بر روی محرک‌های دیگر معطوف سازید.
  • تفکرات مثبت را در خود پرورش دهید.
  • با فردی در آن موقعیت قرار بگیرید که حضورش به شما قوت قلب می‌دهد.

درمان حملات پانیک

برای درمان حمله پانیک معمولا ترکیبی از دارو درمانی و شناخت درمانی به کار برده می‌شوند. شما می‌توانید با استفاده از داروهای مختلف بدن خود را در حالت تعادل نگه دارید و در نتیجه دیگر آثار فیزیکی این حمله به شما آسیب وارد نمی‌کند. برای دریافت دارو باید به پزشک در شهر خود مراجعه کنید. به طور مثال، اگر در شهر قم هستید، با مراجعه به دکتر اعصاب و روان قم می‌توانید مشکلات خود را درمان نمایید. همچنین، با مراجعه به جلسات تراپی از جمله شناخت درمانی می‌توانید تفکرات خود را تغییر دهید و بر نکات مثبت تمرکز داشته باشید.

برای درمان حمله پانیک به کجا مراجعه کنیم؟

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات مناسبی را در مورد حمله پانیک در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید این حملات باعث می‌شوند ترس غیرواقعی از یک موضوع به وجود بیاید و این ترس با حالات روانی مختلفی در بدن نمود پیدا می‌کند. به طور مثال، ممکن است فرد احساس کند ضربان قلبش بالا رفته است و یا در حال جداشدن از محیط است. معمولا کسانی که حوادث تلخی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند حملات پانیک را تجربه می‌کنند. اگر به دنبال مرکز معتبری برای آشنایی با پزشکان در منطقه و شهر خود هستید، می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا