فرهنگی

میراث فرهنگی ناملموس یونسکو

کمیته بین‌دولتی برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، طی نشست سالانه خود که از 13 تا 18 دسامبر به صورت آنلاین برگزار شد، چهار عنصر را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو که نیاز به حفاظت فوری دارند و 39 عنصر را در فهرست نمایندگی فرهنگ ناملموس ثبت کرد.

کمیته بین دولتی به ریاست Punchi Nilame Meegaswatte، دبیرکل کمیسیون ملی سریلانکا برای یونسکو، چهار پروژه را به فهرست اقدامات حفاظتی خوب اضافه کرد و 172000 دلار از صندوق میراث فرهنگی ناملموس به پروژه حفاظتی ارائه شده توسط مغولستان 1164 دلار اختصاص داد. به پروژه ای در جیبوتی و 266000 دلار دیگر برای پروژه ای در تیمور شرقی.

برای اولین بار در سال جاری، کمیته بین دولتی تصمیم گرفت عناصری از کنگو، دانمارک، ایسلند هائیتی، جمهوری فدرال میکرونزی، مونته نگرو، جمهوری دموکراتیک کنگو، سیشل و تیمور شرقی را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت کند. 630 عنصر از 140 کشور.

کتیبه های جدید در فهرست میراث فرهنگی ناملموس نیازمند حفاظت فوری:

1.ایالات فدرال Micronesia 

راهیابی و قایق رانی Carolinian

راه‌یابی و قایق‌سازی کارولینایی به سنت قرن‌ها ساخت و پیمایش قایق‌رانی در مسافت‌های طولانی اشاره دارد. جوامع در میکرونزی به سنت‌های بومی ساخت قایق‌های قایقرانی در اقیانوس از مواد محلی و ناوبری یا مسیریابی با نشانه‌های محیطی به جای نقشه یا ابزار ادامه می‌دهند. کانوها شکل منحصر به فردی دارند و کاملاً برخلاف هنرهای غربی از پویایی استفاده می کنند. طراحی نامتقارن از قایقرانی با سرعت بالا پشتیبانی می کند و امکان دسترسی به آب بسیار کم عمق را فراهم می کند. این تمرین از طریق کارآموزی های سنتی که توسط استادکاران قایق رانی و دریانوردانی که در اصناف سازماندهی شده اند، منتقل می شود.

2.تیمور شرقی 

Tais، منسوجات سنتی

تایس منسوجات سنتی دستباف تیمور-لسته است. برای تزئین و ایجاد لباس های سنتی برای مراسم و جشن ها استفاده می شود، همچنین وسیله ای برای بیان هویت فرهنگی و طبقه اجتماعی است، زیرا رنگ ها و نقوش بر اساس گروه های قومی متفاوت است. تایس از پنبه ای ساخته می شود که با گیاهان طبیعی رنگ آمیزی شده است و این فرآیند پیچیده به طور سنتی مختص زنان است که مهارت ها را به نسل بعدی در جوامع خود منتقل می کنند. با این حال، مردان گاهی اوقات با جمع آوری گیاهان برای رنگ آمیزی پنبه و با ساختن وسایل بافندگی مشارکت می کنند.

3.استونی 

ساخت و استفاده از قایق‌های کاوشگر توسعه یافته در منطقه Soomaa

قایق منبسط شده استونیایی از منطقه Soomaa یک قایق قایق مانند است که از یک درخت توخالی شده است، با طرف های منبسط شده و پایه ای کم عمق. متمایزترین مرحله ساخت قایق گودال، گسترش اضلاع است. با ترکیبی از گرما و رطوبت، تخته قایق داگوت به طور قابل توجهی منبسط می شود و در نتیجه حجم و قدرت مانور آن افزایش می یابد. ساخت و استفاده از قایق گودال که از طریق کارآموزی و مطالعات رسمی منتقل می شود، یک فعالیت مشترک است که با داستان سرایی درباره استادان افسانه ای و قایق های آنها همراه است.

4.مالی 

شیوه‌ها و عبارات فرهنگی مرتبط با «M’Bolon»، یک ساز سنتی کوبه‌ای موسیقی

M’Bbolon یک ساز موسیقی است که در جنوب مالی استفاده می شود. دارای یک جعبه صدای کله بزرگ که با پوست گاو پوشانده شده است و یک گردن چوبی کمانی شکل با رشته ها دارد. تعداد رشته های M’Bbolon نحوه استفاده از آن را تعیین می کند. M’Bbolon تک سیم و دو سیم برای رویدادهای مردمی و برای مراسم و مراسم مذهبی استفاده می شود، در حالی که M’bolon سه سیم و چهار سیم برای همراهی با ستایش روسای سنتی، جشن اعمال قهرمانانه پادشاهان استفاده می شود. کشاورزان را در مزارع همراهی کند. این ساز از طریق کارآموزی و توسط انجمن های محلی آموزش داده می شود.

فهرست میراث فرهنگی ناملموس نیازمند حفاظت فوری عناصری از میراث زنده است که قابلیت حیات آنها در خطر است. این سازمان همکاری و کمک بین المللی را برای تقویت انتقال این شیوه های فرهنگی با توافق با جوامع مربوطه بسیج می کند. این فهرست اکنون 71 عنصر دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا