تازه های پزشکی

۵ روش برای بهبود دردهای مفاصل و استخوان و همچنین گرفتگی عروق در زمان یائسگی

یائسگی برای خانم ها علائم متعددی را به همراه دارد که این امر به دلیل تغییر در شرایط جسمی و اختلال در هورمون ها می باشد. یکی از بارزترین علائم یائسگی درد در استخوان ها و مفاصل و گرفتگی عروق می باشد که ممکن است، زنان یائسه را خسته و کلافه کند.

بروز هر کدام از علائم فوق باید توسط پزشک بررسی شود زیرا هر درد و علائمی توسط پزشک قابل درمان و کنترل است‌. در این مطلب قصد داریم، شما را با ۵ روش برای بهبود دردهای مفاصل و استخوان و همچنین گرفتگی عروق در زمان یائسگی آشنا کنیم پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

روش درمان درد های مفصلی و گرفتگی قلب در زمان یائسگی

یائسگی سبب تغییر در هورمون ها می شود و همین امر جسم و روح خانم ها را با چالش ها و علائم مختلفی رو به رو می کند. یکی از شایع ترین دردهایی که پس از یائسگی به سراغ خانم ها می آید، دردهای مفصلی در بخش های مختلف بدن است.

نوشته های مشابه

دلیل این امر بر هم زدن سطح هورمون های بدن است. پس از یائسگی سطح هورمون استروژن در بدن تغییر می کند و همین بر بیماری های مفصلی همچون آرتروز تاثیر گذار است.

اما کار به همین جا ختم نمی شود و یائسگی خطر پوکی استخوان در زنان را افزایش می دهد. این امر نیز به دلیل کاهش ترشح هورمون استروژن و بالا رفتن سن خانم هاست که سبب تغییر در تراکم توده های استخوانی می شود. این گفته ها حاکی از آن است که خانم ها در این دوران باید حتما توسط متخصص استخوان و مفاصل ویزیت شوند.

البته خانم هایی که قبل از یائسگی با دردهای مفصلی چون آرتروز، روماتیسم و غیره مواجه شده اند، نیاز به مراقبت های دوره ای و ویزیت شدن مرتب دارند. همچنین این تغییرات بر عملکرد قلب و رگ های بدن تاثیر می گذارند و زمینه بیماری های مختلف را چون فشار خون، افزایش کلسترول، گرفتگی عروق و انواع سکته را فراهم می کند.

متخصص برای بهبود دردهای مفصلی و گرفتگی عروق در دوران یائسگی روش های مختلفی را به کار می گیرد که ما در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

از ورزش و تمرین های خاص غافل نشوید.

انجام حرکت های ورزشی در هر سنی برای استخوان ها و اندام های مختلف بدن لازم و ضروری است که در دوران یائسگی بسیار کاربردی تر است. منظور از ورزش کردن انجام حرکت های خیلی سنگین نیست بلکه حرکت هایی خاص که پزشک تعیین می کند و مهم ترین مولفه و ویژگی آن منظم ورزش کردن است.

ورزش سبب می شود که غدد داخلی بدن فعال شوند و همین سبب افزایش هورمون ها در بدن می شود که هم گرگرفتگی بدن را کاهش می دهد و هم به استحکام و قوی شدن استخوان ها و کاهش دردهای مفصلی  منجر می شود.

شما با ورزش کردن خیلی از علائم یائسگی را کنترل می کنید و تاثیرات چالش های این دوران را به حداقل می رسانید. ورزش انعطاف استخوان ها را بالا می برد و با جلوگیری از افزایش وزن و تاثیر بر عملکرد قلب، بیماری های قلبی عروقی را در این دوران کاهش می دهد.

همچنین سبب تنظیم خواب و رفع بی خوابی حاصل از یائسگی می شود. همه این موارد گویای آن است که ورزش در دوران یائسگی برای خانم ها یک اولویت است و نباید از آن غافل شوند.

سیگار را ترک کنید.

در این دوران باید از هر چیزی که بر شدت علائم تاثیر گذار است، دوری کرد. سیگار کشیدن برای افراد عادی و حتی سن های پایین مضر است و در دوران یائسگی باید از کشیدن سیگار دوری کرد.

قلب و رگ های آن تحت تاثیر تغییر در ترشح هورمون در معرض بیماری های کرونری، فشار خون، حمله های قلبی و … قرار دارد که سیگار این موارد را تشدید می کند همچنین مصرف سیگار احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد که سبب شدت گرفتن دردهای مفصلی در یائسگی می شود پس اگر سیگاری هستید و یائسه شده اید، باید سریعا برای ترک آن اقدام کنید، در غیر اینصورت علایم و بیماری متعددی شما را تهدید می کند.

رژیم غذایی خود را رعایت کنید.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب در دوران یائسگی الزامی است تا مواد مورد نیاز بدن تامین شود. در این دوران باید کلسیم و ویتامین دی به مقدار کافی به بدن برسند تا از دردهای مفصلی جلوگیری به عمل آید. استفاده از انواع لبنیات، ماهی تن، ماهی سالمون، سبزیجات خاص و غیره در این دوران توصیه می شود. همچنین مصرف مکمل هایی که این مواد مورد نیاز بدن را تامین کنند، زیر نظر پزشک انجام می گیرد.

برای کاهش درد مفصلی از از کمپرس آب گرم و سرد استفاده کنید.

دردهای مفصلی در دوران یائسگی بسیار رایج هستند که باید با روش‌های مختلف زیر نظر پزشک آن ها را درمان کرد. یکی از مواردی که سبب کنترل و بهبود درد مفاصل می گردد، استفاده از کمپرس می باشد. کمپرس آب داغ و سرد سبب تسکین درد در قسمت های مختلف مفاصل می گردد.

اگر به دردهای مفصلی دچار هستید، ابتدا کمپرس آب داغ را در حدود ۱۵ الی ۲۰ روی آن قرار دهید که این امر سبب کم شدن درد مفصل می شود و سپس با قرار دادن کمپرس آب سرد التهاب موجود در مفاصل را کاهش دهید.

 

محیط خواب خود را خنک و آرام نگه دارید.

استراحت نکردن و به هم خوردن ساعت خواب در زمان یائسگی سبب تشدید علائم می شود پس باید محیط خواب شما آرام و به دور از هر سر و صدایی باشد. همچنین در این دوران خانم ها احساس گرگرفتگی و افزایش دمای بدن خود را دارند که سبب تعریق آن ها می شود و تپش قلب را بالا می برد بنابراین محیط خواب شما اگر خنک باشد، از بروز علائم این دوران جلوگیری خواهید کرد.

این روش ها کلی هستند و برای همه خانم ها پاسخ گو نخواهد داد بنابراین برای کنترل و بهبود علائم یائسگی به متخصصین در این زمینه مراجعه کنید. همچنین می توانید با مراجعه به مقاله “تاثیر یائسگی در زنان بر پوکی استخوان و مفاصل و همچنین ناراحتی های قلبی” اطلاعات بیشتری در این خصوص دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا