تازه های پزشکی

آنتی ژن چیست ؟ ساختار+ نقش آن

در دنیای پزشکی مفاهیم و عبارات بسیار زیادی همچون آنتی ژن چیست؟ وجود دارد. این مفاهیم با یک دیگر در ارتباط هستند و به نوعی با یکدیگر همپوشانی دارند. از آنجایی که آنتی ژن نقش بسیار مهمی در ساختار ایمنی بدن ایفا می‌کند ما در این مقاله به بررسی آنتی ژن چیست؟ ساختار + نقش و مزایایی که استفاده از آن برای ما به همراه دارد، می‌پردازیم.

معرفی آنتی ژن antigen

آنتی ژن نشانگری است که به سیستم ایمنی شما می‌گوید که آیا چیزی در بدن شما مضر است یا خیر. آنتی ژن‌ها روی ویروس‌ها، باکتری‌ها، تومورها و سلول‌های طبیعی بدن شما یافت می‌شوند. آزمایش آنتی ژن برای تشخیص عفونت‌های ویروسی، نظارت و غربالگری برای شرایط خاص و تعیین اینکه آیا آن فرد اهدا کننده مناسب برای پیوند است یا خیر، انجام می‌شود.

آنتی ژن‌ها معمولا پروتئین‌ها یا قندها (پلی ساکاریدها) هستند که در قسمت بیرونی چیزهایی مانند سلول‌ها یا ویروس‌ها یافت می‌شوند. هر کدام یک شکل منحصر به فرد دارند که سیستم ایمنی شما آن را مانند یک نام می‌خواند تا بداند آیا به بدن شما تعلق دارد یا خیر. علاوه بر این ترکیب برخی از مواد مثل لیپیدها با پروتئین‌ها می‌تواند آنتی ژن‌های پیچیده‌تری مثل لیپوپلی ساکاریدها را بسازد. این ماده نقش مهمی در اندوتکسین‌ها دارد که از طریق کیت اندوتوکسین قابل شناسایی و آزمایش هستند.

نوشته های مشابه

آنتی ژن‌ها به چند دلیل مهم هستند. اول اینکه آن‌ها با فعال کردن سیستم ایمنی، آنتی ژن‌ها به خنثی کردن و از بین بردن پاتوژن‌های مضر کمک می‌کنند و از ایجاد بیماری جلوگیری می‌کنند. دوم این که، آنتی ژن‌ها در ساخت واکسن‌ها مهم هستند.

نحوه عملکرد antigen

با آنتی ژن چیست؟ آشنایی پیدا کردید حال زمان آشنایی با نحوه عملکرد آن است. بدن شما با مواد شیمیایی به نام آنتی بادی از خود در برابر آنتی ژن‌های مضر دفاع می‌کند. هنگامی که یک آنتی ژن وارد بدن شما می‌شود، سلول‌هایی وجود دارند که از شما در برابر آن دفاع می‌کنند. سلول‌های ارائه دهنده آنتی ژن به سیستم ایمنی کمک می‌کنند تا حمله خود را انجام دهد. به طور کلی 2 نوع سلول وجود دارد. که با خرید کیت آزمایشگاهی می‌توانید به بررسی سلو‌ها و آنتی ژن‌ها بپردازید.

  1. سلول (B-cells)
  2. سلول (T-cells)

سلول (B-cells)

سلول‌های B دارای بخش‌های خاصی (گیرنده‌ها) هستند که آنتی‌ژن را آزمایش می‌کنند تا ببینند آیا با هم مطابقت دارند یا خیر؟، مانند قفل و کلید. اگر مناسب باشد، سلول B مواد شیمیایی به نام آنتی بادی می‌سازد که همگی شکل یکسانی برای تشخیص آنتی ژن دارند. وظیفه یک آنتی بادی یافتن آنتی ژن‎هایی است که با شکل خاص روی سطح آن‌ها مطابقت داشته باشد. آنتی‌بادی‌ها به آنتی‌ژن‌ها متصل می‌شوند تا سیستم ایمنی شما بتواند آن‌ها را از بین ببرد.

سلول (T-cells)

هنگامی که یکی از این سلول‌های تخصصی با آنتی ژن روبرو می‌شود، آنتی ژن را می‌بلعد، آن را می‌شکند و قسمت‌هایی از آنتی ژن را روی سطح سلول خود نشان می‌دهند. این به عنوان نوعی “پوستر” برای سلول‌های T عمل می‌کند. سلول‌های T آنتی ژن را بررسی می‌کنند تا تصمیم بگیرند که آیا مهاجم را می‌شناسند یا خیر. اگر گیرنده منحصر به فرد آن سلول T، با آنتی ژن مطابقت داشته باشد، بقیه سیستم ایمنی را برای حمله هشدار می‌دهد. این دست سلول‌ها به 2 دسته دیگر به نام‌های T-helper و سلول‌های T-killer تقسیم می‌شوند. سلول‌های T-helper به ساختار ایمنی بدن شما کمک می‌کنند و سلول‌های T-killer به آنتی ژن متصل می‌شوند و ان را نابود می‌کنند. پیشنهاد می شود درباره کشت سلول چیست؟ انواع + کاربرد بیشتر مطالعه نمایید.

ساختار آنتی ژن

زمانی که آنتی ژن وارد بدن شما می‌شود، سلول‌های B سیستم ایمنی بدن شما را شروع به بررسی می‌کنند. وظیفه یک آنتی بادی یافتن آنتی ژن‌هایی است که با شکل خاص روی سطح آن‌ها مطابقت داشته باشد. آنتی‌بادی‌ها به آنتی‌ژن‌ها متصل می‌شوند تا سیستم ایمنی شما بتواند آن‌ها را از بین ببرد.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما آنتی ژنی را دید، که سلول‌های خاصی دارد آن را به خاطر می‌سپارند و به بدن شما اجازه می‌دهند در صورت حمله مجدد، واکنش سریع‌تر و موثرتری داشته باشند. به این رخداد حافظه ایمونولوژیک می‌گویند. متأسفانه، زمانی که یک ماده مضر جهش پیدا می‌کند، آنتی ژن‌ها تغییر شکل می‌دهند و سیستم ایمنی بدن شما ممکن است دیگر نتواند برای دفاع موثر روی آن قفل شود. تصور کنید چه اتفاقی می‌افتد اگر هر بار که خانه را ترک می‌کنید، قفل‌های خانه شما عوض شود!

از ساختار آنتی ژن‌ها برای ساخت انواع داروها از طریق کیت‌های اندوسیف کمک می‌گیرند تا در درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن‌ها استفاده کنند.

نقش antigen

آنتی ژن، هر ماده‌ای است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی‌هایی را علیه آن تولید کند. این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن شما این ماده را نمی‌شناسد و سعی می‌کند با آن مبارزه کند. یک آنتی ژن ممکن است ماده‌ای از محیط باشد، مانند مواد شیمیایی آزمایشگاهی، باکتری‌ها، ویروس‌ها یا گرده‌ها.

آنتی ژن‌ها نشانگرهایی هستند که به بدن شما می‌گویند چیزی خارجی در بدن شما وجود دارد. سلول‌های ایمنی بدن شما برای شناسایی و از بین بردن آنتی ژن‌های مضر آنتی بادی می‌سازند. در واقع، شما می‌توانید آنتی ژن‌ها را به عنوان تولید کننده آنتی بادی در نظر بگیرید. آنتی بادی‌ها برای آنتی ژن‌هایی که تشخیص می‌دهند و از بین می‌برند بسیار خاص هستند.

انواع آنتی ژن

انواع مختلفی از آنتی ژن‌ها وجود دارد که بر اساس محل تولید آن‌ها طبقه بندی می‌شوند. این‎ها عبارتند از آنتی ژن‌های اگزوژن، آنتی ژن‌های درون زا، اتوآنتی ژن‌ها و آنتی ژن‌های تومور.

آنتی ژن‌های اگزوژن

آنتی ژن‌های اگزوژن از مواد خارجی می آیند که می توانند از طریق بینی، دهان یا بریدگی های پوست وارد بدن شما شوند. این‌ها شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، گرده‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها هستند.

آنتی ژن‌های درون زا

آنتی ژن‌های درون زا روی سلول‌های داخل بدن شما وجود دارند. آن‌ها از طریق بافت‌ها یا سلول‎هایی که دچار جهش می‌شوند تولید می‌شوند. سلول‌های سرطانی دارای آنتی ژن‌های درون زا هستند؛ به همین خاطر است که از طریق آن‌ها به تشخیص انواع بیماری‌های سرطانی یا سیتوژنتیک می‌پردازند. آنتی ژن‌های گلبول قرمز و نشانگرهای ویژه‌ای که بدن شما به عنوان “خود” (HLA) می‌شناسد را آنتی ژن‌های درون زا می‌گویند.

اتوآنتی ژن‌ها

اتوآنتی ژن‌ها نشانگرهایی روی سلول‌های داخل بدن شما هستند که سیستم ایمنی به آن‌ها حمله می‌کند، حتی اگر نباید این کار را انجام دهند. اتوآنتی ژن‌ها باعث بیماری‌های خود ایمنی می‌شوند.

آنتی ژن‌های تومور

آنتی ژن‌های تومور نشانگرهای روی سطح تومورها هستند. ممکن است این آنتی ژن‌های مرتبط با تومور (TAA)، آنتی ژن‌های اختصاصی تومور (TSA)، نئوآنتی ژن‌ها یا آنتی ژن‌های انکوژنیک باشند.

این آنتی ژن‌ها گاهی اوقات بخش‌های طبیعی یک سلول هستند که در سلول‌های تومور متفاوت عمل می‌کنند (به عنوان مثال، یک سلول تومور ممکن است پروتئین خاصی را بسیار بیشتر از یک سلول طبیعی بسازد). گاهی اوقات، آن‌ها از جهش در ژن‌های تومور یا از یک ویروس در داخل سلول‌های تومور می‌آیند.

نتیجه گیری

به طور خلاصه آنتی ژن‌ها مولکول‌هایی هستند که توسط ساختار ایمنی بدن تشخیص داده می‌شوند و از طریق آنتی بادی‌ها به جنگ با میکروب‌ها و انگل‎ها و دیگر مواد مضر در بدن می‌پردازند. شرکت آرین پژوه در زمینه واردات انواع دستگاه‌های آزمایشگاهی، کیت‌ها و موارد مربوط به آنتی ژن‌ها در زمینه بهداشت و درمان بسیار تاثیرگذار عمل کرده‌اند. شما در صورت نیاز می‌توانید به سفارش وسایل مورد نیاز خود از طریق شرکت آرین پژوه بپردازید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا