سبک زندگی

نکاتی برای تمیز کردن خانه

چه کسی احساس بهتری ندارد که به خانه ای تمیز، منظم و بدون درهم و برهمی برود؟ اگر تا به حال به این فکر کرده اید که آیا استرسی که وقتی خانه شما آنطور که می خواهید مرتب نیست احساس می کنید در ذهن شماست، علم به ما اطمینان می دهد که اینطور نیست. حقیقت این است که وقتی خانه‌هایمان نامرتب است، بیشتر احساس استرس و اضطراب می‌کنیم. در این مقاله روانشناس Sherrie Bourg Carter می گوید که بهم ریختگی در خانه ما در واقع می تواند نقش مهمی در احساس ما نسبت به خود در زندگی روزمره داشته باشد.

تمیز و مرتب نگه داشتن خانه راه آسانی برای کاهش استرس روزانه است، اما حتی خود نظافت می تواند برخی از ما را مضطرب کند. احساس اینکه نمی دانیم از کجا شروع کنیم یا هر چند وقت یکبار نیاز به انجام برخی کارهای خانه داریم می تواند ما را در مسیر خود متوقف کند. بنابراین، ما از سه نفر از متخصصان نظافت خواستیم تا بهترین رازهای نظافت خانه را در اختیارشان بگذارند. از این نکات حرفه ای خانه داری استفاده کنید تا خانه خود را درخشان و درخشان نگه دارید.

نکاتی برای تمیز کردن اتاق نشیمن

مردم زمان زیادی را برای استراحت در اتاق نشیمن می گذرانند، بنابراین شما می خواهید آن را راحت، تمیز و عاری از گرد و غبار نگه دارید.

1-با تمرکز بر مناطق پنهان در اتاق نشیمن خود، روی گرد و غبار بمانید

اتاق نشیمن مکانی است که شما، خانواده و هر مهمانی بیشتر وقت خود را در آن می گذرانید، بنابراین واقعاً می خواهید یک کار کامل را در آنجا انجام دهید. جانسون می‌گوید بهترین راه برای اطمینان از اینکه به هر نقطه برخورد می‌کنید، جابه‌جایی اثاثیه‌تان در حین حرکت است. همه چیز را به اطراف تغییر دهید، بنابراین قبل از اینکه آن را به عقب برگردانید، کف زیر جایی که مبلمان قرار دارد را جاروبرقی بکشید و گردگیری کنید.

Johnson می‌گوید: «این کار به شما اطمینان می‌دهد که به مکان‌های صعب العبوری دسترسی پیدا می‌کنید که در تمام سال گرد و غبار را جمع‌آوری کرده‌اند. “و فراموش نکنید که زیر کوسن ها را جاروبرقی بکشید!”

برای اینکه جلوتر از منحنی اتاق نشیمن خود بمانید، باید حداقل ماهی یک بار زیر مبلمان و بین کوسن ها را جاروبرقی بکشید. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده آلرژی دارید، این کارها را یک هفته در میان انجام دهید.

2-برای مقابله با گرد و غبار از ابزار مناسب استفاده کنید

گردگیرهای پر ممکن است شایان ستایش به نظر برسند، اما چندان کاربردی نیستند. به منظور حذف موثر گرد و غبار در اتاق نشیمن، بون پیشنهاد می کند به جای گردگیر پر از گردگیر یا پارچه میکروفیبر استفاده کنید. بون می‌گوید: «غبارگیرهای پر معمولاً گرد و غبار را به اطراف منتقل می‌کنند و اصلاً آن را حذف نمی‌کنند.

3-منسوجات گرد و غبار را به طور مرتب تمیز کنید

گرگوری موافق است که برخلاف آشپزخانه و حمام، چالش اصلی در هر اتاق نشیمن، منسوجات گردآورنده گرد و غبار است. گرگوری توضیح می‌دهد: «تمیز کردن مرتب اثاثیه، فرش و ملحفه‌ها به کاهش و کنترل جمعیت کنه‌های گرد و غبار کمک می‌کند.

اگرچه ممکن است تمایلی به تمیز کردن آن پرده ها یا جارو کشیدن تمام مبلمان نرم خود نداشته باشید، اما در تمیز نگه داشتن خانه و سلامت خانواده بسیار مهم است.

پرده‌ها را باید حداقل دو بار در سال شست، اما می‌توانید ماهی یک‌بار با جاروبرقی سبک به آن‌ها بشویید. جاروبرقی و گردگیری منظم را می توان هفته ای یک بار انجام داد.

نکاتی برای تمیز کردن اتاق خواب

همه ما دوست داریم اتاق خواب‌هایمان مانند یک واحه باشد، اما لزوماً نمی‌خواهیم ساعت‌ها را صرف تمیز کردن عمیق آن‌ها کنیم. بررسی این کارهای آسان به سرعت اتاق خواب شما را شکل می دهد.

4-روی ملحفه ها و بالش های لباسشویی تمرکز کنید

درست مانند اتاق نشیمن، تمیز نگه داشتن کتانی مهم ترین کار در اتاق خواب شما خواهد بود. شما می خواهید چیزهایی مانند قرنیزها، پنکه های سقفی و سایر سطوح را پاک کنید، اما جانسون اشاره می کند که شما و اعضای خانواده تان زمان زیادی را صرف خوابیدن روی ملحفه های خود می کنید، بنابراین تمیز نگه داشتن آنها کار شماره یک است.

او می‌گوید: «شستن هفتگی ملحفه‌ها از بقیه مهم‌تر است. “این بهترین راه برای دور نگه داشتن میکروب ها و آلرژن ها است – به خصوص با در نظر گرفتن تمام ساعاتی که در طول هفته در رختخواب می خوابید.”

Boone موافق است و اضافه می کند که شستن بالش در ماشین لباسشویی آنها را تمیز نگه می دارد و همچنین بعد از چند ماه خوابیدن به خوبی آنها را پف می کند. بون می‌گوید: «حتماً از سریع‌ترین چرخه چرخش استفاده کنید تا قبل از قرار دادن بالش در خشک‌کن، تا حد ممکن آب فشرده شود.

حتی با داشتن محافظ، باید حداقل دو بار در سال بالش های خود را بشویید.

5-  10 دقیقه در روز را برای مرتب کردن و مرتب کردن تخت خود اختصاص دهید

Gregory یک نکته ساده اما موثر برای آرام و بی نظم نگه داشتن اتاق خواب شما دارد.

او می‌گوید: «به محض اینکه بلند شدی، تختت را مرتب کن. “شاید به نظر نمی رسد که تفاوت زیادی ایجاد کند، اما اینجا مرکز اتاق شما است. چیدن تخت خواب شما می تواند کل اتاق را فورا مرتب تر نشان دهد. عادت کردن به مرتب کردن رختخواب خود هر روز باعث می شود که فرآیند تمیز کردن در برنامه روزانه شما گنجانده شود.

برای اینکه اتاق خوابتان احساس آرامش داشته باشد، صبح بعد از مرتب کردن تخت، سطوح را مرتب کنید. هر لباسی که بیرون مانده است را در جلو یا پشت در کشوهای خود قرار دهید. انجام مداوم این کارهای ساده به سرعت به یک عادت تبدیل می شود و تمیز کردن منظم هفتگی را بسیار آسان تر می کند.

رایج ترین اشتباهات تمیز کردن

تمیز کردن می تواند به اندازه کافی سخت باشد بدون اینکه خود را خراب کنید. کارشناسان ما رایج ترین اشتباهاتی را که افراد غیر حرفه ای هنگام تمیز کردن مرتکب می شوند، به ما گفتند و راه حل های ساده ای برای رفع آنها ارائه کردند.

1-کارهای کوچک نظافتی را به تعویق نیندازید و به تعویق نیندازید

همه کارشناسان ما موافق بودند که به تعویق انداختن کار اشتباهی است که اکثر مردم را از حفظ یک خانه تمیز و مرتب باز می دارد. به تعویق انداختن کارهای کوچکتر منجر به کارهای بزرگتر و درهم و برهم می شود که ممکن است خیلی طاقت فرسا به نظر برسند. ایجاد یک عادت تمیز کردن سریع روزانه، کلید غلبه بر این اشتباه رایج است. وقتی صحبت از تمیز کردن سطوح به میان می‌آید، به طور روزانه بالای اتاق‌هایی مانند آشپزخانه و حمام نگه دارید تا از تجمع آن جلوگیری کنید. در اتاق خواب ها، صبح ها تخت خواب ها را مرتب کنید و یک بار در روز حدود 10 دقیقه را صرف مرتب کردن سطوح اتاق خواب و اتاق نشیمن کنید. فقط همین تغییرات کوچک تفاوت بزرگی در احساس شما نسبت به خانه ایجاد می کند.

2-از ابزار و محصولات نامناسب استفاده نکنید

استفاده از ابزارهای نادرست اشتباه دومی است که به راحتی قابل جبران است. اطمینان حاصل کنید که یک جاروبرقی برای تمیز کردن چیزهای دیگر به جز فرش و موکت شما مجهز است. شما به یکی از لوازم جانبی نیاز دارید که تمیز کردن مبلمان نرم، پرده ها و پله ها را آسان می کند. برای سطوح سخت، چسبیدن به پارچه های میکروفیبر و موپ ها یک شرط مطمئن است.

مردم اغلب اشتباه می کنند که از اسفنج برای تمیز کردن استفاده می کنند. بون می گوید: اسفنج ها باکتری ها را ذخیره می کنند و به طور کلی بهداشتی نیستند.

از آنجایی که پارچه های میکروفیبر را می توان پس از هر بار استفاده شست و شو داد، در درازمدت در هزینه لوازم تمیز کردن نیز صرفه جویی می کند.

3-وظایف نظافت را به سایر افراد خانه محول کنید

اشتباه سوم این است که بیش از حد خود را به عهده بگیرید. اگر احساس می کنید آنقدر در نظافت غرق شده اید که اصلاً شروع به کار نکرده اید، وقت آن است که در استراتژی خود تجدید نظر کنید. اگر اعضای خانواده دیگری در خانه زندگی می کنند، مطمئن شوید که همه، از جمله کودکان، سهم خود را از کار به عهده می گیرند. یا یک خانه دار استخدام کنید.

Gregory می‌گوید: «اگر بچه‌هایی در خانه هستند، یک نمودار کارهای روزمره برای بچه‌ها ایجاد کنید. برای بزرگسالان، تقسیم کنید و غلبه کنید تا کارهای تمیز کردن عمیق هفتگی، ماهانه و بزرگ‌تر را به مراتب قابل کنترل‌تر کنید.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا