سبک زندگی

عوارض ناشی از نشستن طولانی مدت

نشستن برای مدت طولانی، چه برای کار کردن باشد و چه برای تماشای تلویزیون، باعث می‌شود میزان قند خون بالا برود و خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر شود. حتی ورزش هم این تاثیر را از بین نمی‌برد.

1-افسردگی

نشستن طولانی مدت سلامت روان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب افسردگی می‌شود. با توجه به گزارش انجمن افسردگی و اضطراب آمریکا، حدود ۴۰ میلیون بزرگسال (حدود ۱۸ درصد از جمعیت آمریکا) از این اختلال رنج می‌برند. افراد افسرده بیشتر به سراغ رسانه‌های اجتماعی می‌روند و میزان فعالیت بدنی‌شان کم می‌شود. در نتیجه علاوه بر افسردگی دچار افزایش وزن هم می‌شوند. همچنین پژوهش‌ها نشان دادند زنان میانسالی که بیش از ۷ ساعت در روز می‌نشینند نسبت به افرادی که زمان کمتری به نشستن اختصاص می‌دهند بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

2-مشکلات و ناراحتی‌های قلبی

کسانی که به مدت طولانی در حالت نشسته کار می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی وعروقی قرار دارند. نشستن طولانی سبب کاهش چربی سوزی توسط ماهیچه‌ها و کند شدن جریان خون می‌شود. این عوامل سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، فشارخون بالا و دیگر بیماری‌ها می‌شود. پس سعی کنید کمتر بنشینید و تحرک تان را بیشتر کنید. از هر فرصتی برای ایستادن و راه رفتن استفاده کنید.

3- افزایش وزن نشستن

طولانی مدت باعث جمع شدن چربی‌ها در اطراف شکم می‌شود. این چربی‌های دور شکم ممکن است سبب دیابت و فشارخون بالا شود. برای جلوگیری از این عوارض سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار بدهید. یادتان باشد ورزش نمی تواند تاثیرات بد نشستن را به طور کامل از بین ببرد.

4- گرفتگی عضلات گردن و کمر

زمانی که مدت زیادی را پشت میز می‌نشینیم، به مرور در قسمت گردن و پشت بدن احساس درد خواهیم داشت. فشار بیش از حد در هنگام نشستن از انتهای جمجمه تا مهره‌های پشت گردن را درگیر می‌کند. مهره‌های کمر نیز در نشستن طولانی مدت تحت فشار قرار می‌گیرند و انعطاف خود را از دست می‌دهند. در این حالت احتمال ابتلا به فتق دیسک کمر افزایش پیدا می کند. فتق دیسک کمر عارضه‌ایست که به علت ضربه، بلند کردن جسم سنگین و یا گاهی به خودی خود در ستون فقرات اتفاق می‌افتد.

5-واریس

هنگامی که زمان زیادی می‌نشینید جریان خون به سمت قلب متوقف و خون درون رگ‌ها انباشته می‌شود. خون جمع شده به دیواره‌های رگ فشار وارد می‌کند و باعث ضعیف شدن و از کار افتادن دریچه‌های آن می‌شود. واریس نه تنها در ظاهر پا اثر می‌گذارد بلکه سبب درد، سوزش و مشکلات دیگر هم می‌شود.   ۹- عوارض نشستن طولانی مدت؛ افزایش خطر ابتلا به سرطان پژوهش‌های منتشر شده در مجله اپیدمیولوژی سرطان نشان می‌دهد که میان زیاد نشستن و ابتلا به سرطان رابطه مستقیم وجود دارد. از طرفی تحرک و فعالیت بدنی از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان برای خانم‌هایی کم تحرک هستند و به مدت طولانی پشت میز می‌نشینند، بسیار زیاد است.هر چه زمان نشستن بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطان هم بیشتر خواهد شد.

6- پوکی استخوان

بدیهی‌ست که نشستن طولانی مدت مانع از فعالیت پاها شده و کم کم به آنها آسیب می‌زند. علاوه بر این سبب کاهش گردش خون در بدن و لختگی خون در رگ‌ها می‌شود؛ در نتیجه قسمت پایینی بدن ورم می‌کند. در چنین حالتی استخوان‌ها ضعیف می‌شوند و احتمال اینکه فرد به بیماری پوکی استخوان مبتلا شود بسیار بالاست.

7- خطر ابتلا به دیابت

کافیست یک روز فعالیتتان را کاهش دهید و زمان زیادی پشت میز بنشینید. همین کار سبب کاهش فعالیت انسولین و کنترل سخت قندخون می‌شود. در نتیجه توانایی عضله‌ها در دریافت قند از جریان خون کاهش پیدا می‌کند. پس احتمال ابتلا به دیابت زیاد می‌شود.

8-کاهش سرعت هضم غذا

یکی از کارهایی که در حالت نشسته انجام می‌دهیم، غذا خوردن است. حتی بعد از اینکه غذا تمام می‌شود باز هم برای مدتی نشسته‌ایم. این کار فرآیند هضم غذا را کندتر می‌کند و در نتیجه سبب مشکلات دیگری مثل یبوست، ترش کردن، درد معده و … می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا