اخبار پزشکی

آیا دندان عصب کشی شده را می توان لمینت کرد؟

داشتن دندان های مرتب و سالم علاوه بر اینکه برای سلامت بدن و بسیار مهم است و تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد سیستم گوارشی و هضم غذا دارد، بر روی زیبایی چهره فرد نیز تاثیر چشمگیری می گذارد، بنابراین بسیاری از خدمات و درمان دندان پزشکی که برای دندان پیشنهاد می شود، در کنار سلامت و درمان دندان به زیبایی ظاهر دندان نیز توجه می شود.

لمینت کردن یکی از روش های جدید برای درمان است و از آنجا که به زیبایی هر چه بیشتر دندان و لبخند کمک می کند، طرفداران بسیاری دارد. اما سوالی که بسیاری از افراد به هنگام تصمیم و مراجعه برای انجام لمینت برایشان پیش می آید، این است که آیا دندان عصب کشی شده را میتوان لمینت کرد و یا آیا دندان لمینت شده را می توان عصب کشی کرد؟ برای پاسخ به این سوال و آشنایی بیشتر با لمینت دندان ادامه مطلب را مطالعه کنید.

لمینت دندان چیست ؟

به دلیل تاثیر دندان در زیبایی صورت، علم داندانپزشکی نیز علاوه بر سلامت دندان به دنبال راه حل هایی است تا این نیاز افراد را تامین کند، یکی از این راه کارها لمینت دندان است. در پاسخ به سوال لمینت دندان چیست باید گفت که روکشی بسیار نازک است که برای پوشاندن عیوب سطح دندان، مانند دندان های ناهموار، کج، تغییر رنگ یافته، شکسته و ساییده شده و یا پوشاندن فاصله بین دندان ها به کار می رود.

گاهی لمینت در مشورت با پزشک متخصص می تواند جایگزین درمان ارتودنسی دندان شود و این امکان را برای فرد فراهم‌ می کند اندازه دندان، رنگ و شکل دندان ها را به صورت دلخواه در بیاورد و درواقع طرح لبخند خود را اصلاح نماید اما می توان با لمینت دندان عصب کشی شده را جایگزین روکش دندان کنید و به دلیل اینکه نسبت به روکش نیاز کم تری به تراش و تغییر حالت دندان دارد، بیشتر توصیه می شود.

لمینت دندان که به آن ونیر نیز می گویند، دارای دو جنس پرسلن یا سرامیکی و لمینت کامپوزیت است. روش استفاده از این دو نوع نیز متفاوت است. لمینت کامپوزیت که در اکثر مواقع به آن کامپوزیت می گویند، در واقع یک لایه خمیر مانند نازک است که در مطب ساخته می شود و بر روی دندان گذاشته می شود و برای رفع مشکلات سطحی دندان مثلا فاصله کم بین دندان های جلویی روش مناسبی است.

در این روش نیاز به تراشیدن دندان نیست و قابل بازگشت است، یعنی فرد می تواند آن را بردارد اما به دلیل اینکه رنگ آن با رنگ اصلی دندان متفاوت است ممکن است در انتخاب شما تاثیر بگذارد.

لمینت سرامیکی دارای ماندگاری طولانی مدت است و بر خلاف کامپوزیت که در مطب و طی یک جلسه گذاشته می شود، باید طی سه جلسه درمان را طی کنید. در جلسه اول معاینه و قالب گیری صورت می گیرد و سپس در لابراتور دندان پزشکی ساخته می شود و بر روی دندان تست می شود و در جلسه آخر وضعیت لمینت یکبار دیگر چک می شود و کارهای نهایی انجام می شود.

رنگ مواد به کار رفته در لمینت سرامیکی به دندان های طبیعی نزدیک تر و نسبت به لمینت کامپوزیت در برابر لکه مقاومت تر است، که این عوامل باعث محبوبیت لمینت سرامیکی شده است، اما باید توجه داشته باشید استفاده از لمینت سرامیکی به دلیل تراش دندان غیرقابل بازگشت است و باعث حساسیت دندان نسبت به مواد غذایی و خوراکی سرد و یا گرم می شود.همچنین در صورتی که شکسته شود امکان ترمیم آن وجود ندارد و باید جایگزین شود.

اگر پزشک معالج دارای مهارت بالایی نباشد و یا از مواد و چسب مناسب استفاده نکند، امکان جدا شدن لمینت بسیار زیاد است. استفاده از لمینت برای تمامی افراد امکان پذیر نیست، افرادای که دارای بیماری لثه و یا پوسیدگی دندان هستند نمی توانند از لمینت استفاده کنند و ابتدا باید دندان و یا لثه خود را درمان کنند.

گاهی ممکن است به دلیل پوسیدگی زیاد یا شکستگی دندان ها ضعیف شوند و دیگر امکان استفاده از لمینت وجود ندارد. برای گذاشتن لمینت باید مقداری از مینای دندان تراشیده شود و افرادی که مینای مناسب و کافی در سطح دندان خود ندارند، نمی توانند از لمینت استفاده کنند.

بنابراین می توان گفت لمینت کردن در موارد ضروری که با شکستگی دندان و یا تغییر شکل و رنگ دندان و غیره بر روی زیبایی فرد و سلامت دندان تاثر نامطلوبی گذاشته است، یک راه حل بسیار خوب و مناسب است و با زیباتر شدن چهره اعتماد به نفس افراد را نیز افزایش می دهد.

لمینت دندان عصب کشی شده چگونه است ؟

یکی از روش های متداول درمان برای دندان های با درصد پوسیگی زیاد، به قدری که ریشه و مینای دندان را درگیر کرده باشد و یا دچار عفونت شدید شده باشد، عصب کشی یا اندو کردن دندان است که پس از آن با مواد ترمیمی آن را پر می کنند و در صورتی که آسیب شدید باشد، شما نیازمند استفاده از روکش هستید.

اگر تمام این مراحل برای دندان های عقبی شما رخ دهد شما نگران سیاهی و تغییر ظاهر دندان های خود نیستید و از روکش می توانید استفاده کنید، اما دندان های جلویی به دلیل تاثیر قابل ملاحظه ای که در زیبایی فرد دارد، در صورت عصب کشی تاج آن تغییر حالت داده و سیاه می شود، بنابراین استفاده از روکش باعث می شود رنگ دندان ترمیم شده متفاوت از سایر دندن ها باشد، در این مواقع توصیه پزشکان بر این است که به جای استفاده از روکش از لمینت سرامیکی استفاده کنید تا علاوه بر درمان، زیبایی خود را نیز حفظ کنید.

لمینت دندان عصب کشی شده این گونه است که شما پس از اتمام عصب کشی و اطمینان دکتر از اینکه هیچ گونه عفونت در دندان شما باقی نمانده از دندان شما قالب گیری می کند و از لمینت به جای روکش استفاده می کند.

شما می توانید برای داشتن دندان های یک دست و همرنگ، سایر دندان های خود را نیز معاینه و در صورت لزوم ترمیم کنید و برای آن ها نیز لمینت سرامیکی استفاده کنید.

عصب کشی دندان بعد از لمینت چگونه است؟

استفاده از لمینت مانع از پوسیدگی و خرابی دندان ها نمی شود، اگر پزشک معالج قبل از قرار دادن لمینت دندان ها را به درستی معاینه نکند و یا ترمیم مناسب و کاملی بر روی دندان ها انجام ندهد، احتمال اینکه بعد از لمینت دندان دچار پوسیدگی شود وجود دارد و اگر فرد بعد از لمینت بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند و روزی دوبار مسواک نزند، داشتن لمینت مانع پوسیدگی نمی شود.

اگر پوسیدگی شدید باشد، دندان نیاز به عصب کشی پیدا می کند. در عصب کشی دندان لمینت شده نیازی نیست که لمینت برداشته شود. برای عصب کشی پشت دندان را سوراخ کرده و به ریشه دندان دسترسی پیدا می کنند و از طریق آن عفونت دندان را خارج می کنند اما اگر پوسیدگی شدید باشد و مینای دندان آسیب جدی دیده باشد، باید لمینت دندان را جدا کنند و سپس اقدام به درمان دندان کنند.

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست فرم موجود در سایت الو دندان راپر نمایید تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا