اخبار پزشکی

مراحل انجام عمل بینی

جراحی بینی، یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی است که انجام آن می‌تواند شکل جدیدی به چهره فرد ببخشد. از آن جایی که این جراحی امروزه در سر تا سر جهان طرفداران زیادی دارد، ما  قصد داریم در ادامه به طور مفصل در مورد مراحل عمل بینی و روند انجام عمل بینی صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا بهتر با فرآیند جراحی بینی آشنا شوید و بتوانید از مزیت‌های آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

مراحل عمل بینی

مراحل اصلی عمل بینی به شرح ذیل است:

  1.   انتخاب جراح

اولین و مهم‌ترین اقدامی که برای انجام جراحی بینی باید انجام شود، انتخاب یک جراح خوب و ماهر است. برای این کار هم می‌توانید از دوست و آشنا کمک بگیرید و هم این فرصت را دارید که به فضای مجازی مراجعه کنید و از افرادی که قبل از شما این عمل را انجام داده‌اند، مشورت بگیرید.

  1. 2. مشاوره با پزشک

در مرحله بعدی بیمار باید به پزشک مراجعه کند تا در جریان ریز جزئیات عمل قرار بگیرد و با پروسه روند انجام عمل بینی آشنا شود. این مرحله به بیمار کمک می‌کند تا انتظارات واقع‌گرایانه‌تری از عمل بینی داشته باشد و منطقی‌تر تصمیم بگیرد.

  1.     انجام آزمایشات اولیه برای عمل بینی

سومین مرحله‌ از مراحل عمل بینی، مرحله انجام آزمایشات قبل از عمل است. این آزمایشات از اهمیت بالایی برخورداراند و بیمار حتماً باید آن‌ها را جدی بگیرد. البته ممکن است برخی افراد به دلیل شرایط جسمی خود مجبور شوند، آزمایش‌های بیشتری انجام بدهند و به مراقبت‌های ویژه نیاز داشته باشند.

  1.     آماده کردن بدن برای جراحی

بعد از انجام آزمایش‌ها و بررسی دقیق شرایطی جسمی بیمار، فرد باید خود را برای انجام جراحی آماده کند تا از جراحی نتیجه مطلوبی بگیرد. مثلاً اگر فرد عادت به استعمال سیگار دارد، حتماً باید دو هفته قبل از عمل، سیگار را ترک کند و آن را کنار بگذارد. بعضی افراد هم هستند که داروهایی رقیق کننده خون مثل وارفارین یا آسپرین استفاده می‌کنند، این افراد هم باید با پزشک خود مشورت کنند و مصرف این داروها را متوقف کنند.

  1.     بیهوشی

بعد از آماده شدن شرایط جسمی بیمار، نوبت به خود جراحی می‌رسد. اولین مرحله آن نیز بیهوشی است که با توجه به شرایط جسمی  و روحی بیمار انجام می‌شود.

  1. 6.     انجام جراحی

حالا نوبت به خود جراحی می‌رسد که با دو روش باز و بسته، می‌توان آن را انجام داد. توجه داشته باشید که روش جراحی باید بر اساس ساختار بینی بیمار انتخاب شود. مثلاً بینی‌های استخوانی باید با روش جراحی بسته عمل شوند تا طبیعی‌تر برسند و فرم زیباتری به خود بگیرند. این در حالی است که بهترین روش برای جراحی بینی‌های گوشتی، روش باز است و بیمار با انتخاب آن نتیجه بهتری می‌گیرد.

  1. 7.     بخیه زدن و بستن برش‌ها

آخرین مرحله روند انجام عمل بینی، بخیه زدن زخم‌ها است. در این مرحله، پزشک بعد از این که ایرادات و نواقص بینی را برطرف می‌کند، زخم‌های ایجاد شده را بخیه زده و آن‌ها را پانسمان می‌کند.

کارهایی که روز عمل بینی باید انجام دهید؟

بیمار برای این که بتواند از عمل بینی نتیجه بهتری بگیرد، باید قبل از انجام آن یک سری توصیه‌ها را انجام دهد که مهم‌ترین آن‌ها نیز به شرح ذیل است:

درآوردن زیورآلات

روز جراحی بینی، هیچ زیورآلات و جواهری همراه خود نداشته باشید و آن‌ها را در بیاورید.

ناشتا بودن

روزی که برای انجام جراحی بینی به بیمارستان مراجعه می‌کنید، از خوردن و آشامیدن خودداری کنید و ناشتا باشید. نکات مهم درباره عمل بینی

همراه داشتن لباس راحتی

لباس بیمار بعد از جراحی بینی باید به گونه‌ای باشد که در حین پوشیدن آن، به قسمت سر و صورت هیچ فشاری وارد نشود. پس بهتر است بیمار چند لباس دکمه‌دارِ راحت، به همراه خود داشته باشد تا در حین لباس پوشیدن به بینی فشاری وارد نشود.

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی

مهم‌ترین اقداماتی که بعد از جراحی بینی باید انجام شود، به شرح ذیل است:

استفاده از کمپرس یخ

برای این که کبودی‌ها و تورم‌های اطراف بینی سریع‌تر برطرف بشود، باید تا 24 ساعت بعد از عمل از کمپرس یخ استفاده کنید و به طور مرتب آن را روی زخم‌های خود بگذارید.

تعویض به موقع پانسمان‌ها

زمانی که از بیمارستان مرخص می‌شوید به موقع پانسمان‌ بینی خود را عوض کنید و مراقبت باشید جای زخم‌ها عفونت نکنند. البته اگر روند درمان طبیعی باشد و مشکل خاصی پیش نیاید، پزشک دو روز بعد از جراحی پانسمان را به طور کامل باز می‌کند و نیازی به پانسمان دوباره نیست.

متوقف کردن فعالیت‌های سنگین

بعد از انجام جراحی بینی، هیچ فعالیت سنگینی انجام ندهید و خوب استراحت کنید.

خوردن غذاهای سالم و مقوی

زمانی که از بیمارستان مرخص شدید، به رژیم غذابی خود خیلی اهمیت بدهید. در این دوران سعی کنید غذاهای سالم و مقوی بخورید تا ویتامین‌های مورد نیاز بدن‌تان تأمین شوند و سریع‌تر بهبودی خود را به دست بیاورید.

مصرف به موقع داروها

در دوران نقاهت جراحی بینی، تمام داروهایی که پزشک برای شما تجویزه کرده است را سر موقع مصرف کنید و توصیه‌های پزشک خود را جدی بگیرید. توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه دارو در این دوران، می‌تواند عواقب غیر قابل جبرانی برای شما به همراه داشته باشد.

ضد عفونی کردن زخم‌ها

تا زمانی که زخم‌های حاصل از جراحی بینی به طور کامل خوب نشده است، با استفاده از سرم شست و شو زخم‌ها را بشویید و اجازه ندهید باکتری‌ دور زخم‌ها باقی بماند.

آیا جراحی بینی عوارض دارد؟

با وجود این که خیلی از افراد از عوارض جراحی بینی می‌ترسند و برای انجام این جراحی دو دل می‌شوند، اما باید بدانید که عوارض این جراحی تا حد خیلی زیادی به مهارت پزشک بستگی دارد. در حقیقت اگر پزشک مهارت کامل داشته باشد و بتواند روند جراحی را مدیریت کند، بیمار به جزء کبودی و دردهای موقتی، با عوارض دیگری رو به رو نخواهد شد و خیلی زود سلامتی خود را به دست می‌آورد. به همین  دلیل ما به کسانی که قصد انجام جراحی بینی را دارند توصیه می‌کنیم که حتماً برای انجام این جراحی به یک پزشک ماهر و متخصص مراجعه کنند و با دقت تصمیم بگیرند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا