تازه های پزشکی

درمان بی اختیاری ادرار با چند روش کاربردی

بی اختیاری ادرار در مردان

زمانی که فرد نمی تواند عملکرد مثانه خود را کنترل کند، اصطلاحا دچار بی اختیاری ادرار شده است. بی اختیاری ادرار در خانم ها یک مشکل شایع است اما بی اختیاری ادرار مردان  هم زیاد به این عارضه دچار می شوند؛ به هرحال بی اختیاری ادرار در مردان و زنان قابل درمان است.

انواع  بی اختیاری ادرار  بسته به نوع نشت و میزان نشت ادرار عبارتند از:

  • بی اختیاری ادرار استرسی: در این حالت نشت ادرار در زمان انجام برخی فعالیت ها مانند خم شدن، بلند کردن جسم سنگین یا سرفه کردن و به دلیل فشار آمدن به مثانه رخ می دهد. علت بی اختیاری ادرار استرسی نیز عبارت است: انجام جراحی در مجاری ادرار، جراحی پروستات، آسیب مغزی یا نخاعی و آسیب دیدن مجاری ادرار.
  • بی اختیاری ادرار فوریتی: ناشی از انقباض مثانه است که به طور ناگهانی و در زمان غیر مناسب اتفاق می افتد و نیاز شدید به دفع ادرار را در فرد به وجود می آورد. این احساس به قدری شدید است که رسیدن به موقع به سرویس بهداشتی سخت خواهد بود. علل بروز بی اختیاری ادرارمردان فوریتی عبارتند از: عفونت، عدم خالی شدن کامل مثانه، بزرگ شدن مجاری ادرار، مصرف داروهای مربوط به دیابت، آلزایمر، ام اس و بیماری پارکینسون، افزایش سن و هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH در مردان
  • بی اختیاری ادرار ترکیبی یا مختلفط که ترکیبی از بی اختیاری ادرار استرسی و فوریتی است.
  • بی اختیاری سرریزی زمانی رخ می دهد که مثانه خود را نمی توانید به طور کامل تخلیه کنید و در نتیجه نشت به طور غیر منتظره اتفاق می افتد. علت بی اختیاری سر ریزی نیز یکی از این عوامل است: بزرگ شدن پروستات، مجاری ادرار که به دلیل آسیب، عفونت یا التهاب خیلی باریک شده و بیماری هایی که روی اعصاب تاثیر می گذارند، مانند ام اس.

نوشته های مشابه

علت بی اختیاری ادرار

در مردان بیماری هایی مانند بزرگی پروستات، دیابت و بیماری پارکینسون علت بی اختیاری ادرار هستند. همچنین بی اختیاری ادرار پس از جراحی پروستات نیز در مردان شایع است.  این عارضه گاهی به دلایلی بروز می کند که خیلی قابل درک نیستند، به عنوان مثال مثانه بیش فعال نیز باعث بی اختیاری ادرار می شود. برای درمان بی اختیاری ادرار مردان لازم است ابتدا علت آن بررسی و کشف شده و با توجه به علت بروز بهترین روش درمان انتخاب شود.

بعضی مردان با فاصله گذاری بین نوشیدن مایعات در طول روز و یا با اجتناب از نوشیدنی مایعات چند ساعت قبل از خواب می توانند بی اختیاری ادرار خود را کنترل کنند. اگر این اقدامات برای شما هم موثر هستند، می توانید با دقت بیشتر و به طور مداوم انجام دهید، اما نوشیدن مایعات را محدود نکنید. نوشیدن کم مایعات باعث بروز پیامدهای زیادی می شود، از جمله عفونت مجاری ادرار که بی اختیاری ادرار را بدتر می کند.

برای برخی مردان کافئین باعث تحریک مثانه است و علائم بی اختیاری ادرار را بدتر می کند. نوشابه و سایر نوشیدنی های گاز دار نیز همین تاثیر را خواهند داشت. الکل هم دیورتیک یا ادرار آور و باعث دفع بیشتر ادرار می شود؛ بنابراین توصیه می کنیم برای بهبود علائم بی اختیاری ادرار از نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه، نوشابه و الکل اجتناب کنید.

درمان بی اختیاری ادرار مردان

رژیم غذایی مناسب بی اختیاری ادرار

بسیاری از مردان می گویند غذاهای ادویه ای و اسیدی می توانند بی اختیاری ادرار را بدتر کنند چرا که باعث مثانه بیش فعال می شوند. برخی دیگر بنابر تجربه خود می گویند اجتناب از شکلات و شیرین کننده های مصنوعی به کاهش نشانه های بی اختیاری ادرار کمک می کنند. عوامل بروز نشانه های بی اختیاری در همه افراد یکسان نیست و در برخی مردان بی اختیاری ادرار هیچ هیچ ارتباطی به رژیم غذایی ندارد. اگر شما هم مبتلا به بی اختیاری ادرار هستید برای اینکه از تاثیر رژیم غذایی بر علائم بیماری خود مطمن شوید، بهه مدت یک هفته غذاهایی که می خورید و تاثیرات آنها را بر بیماری خود یادداشت کنید.

مدیریت استرس

بروز بی اختیاری ادرار منجر به استرس می شود، تکنیک های مراقبه، مانند نفس عمیق کشیدن، به شما کمک می کند با این علائم مقابله کنید. بیوفیدبک روش توصیه شده دیگری برای بهبود علائم بی اختیاری ادرار است که از طریق ارائه اطلاعات در مورد زمان انقباض عضلات اطراف مثانه، به شما کمک می کند علائم خود را کنترل کنید.

علاوه بر بیوفیدبک روش های غیر تهاجمی دیگری هم وجود دارند که با تقویت عضلات کف لگن و تحریک فعالیت های زیستی به درمان بی اختیاری ادرار کمک می کنند.

روش دیگر آموزش دادن به مثانه است، به این طریق که ابتدا هر نیم ساعت یک بار به دستشویی می روید، حتی اگر دستشویی نداشته باشید. به مرور زمان فاصله بین دستشویی رفتن ها را افزایش می دهید و پس از گذشت یک یا دو هفته می توانید فاصله بین هر بار دستشویی رفتن را بدون مشکل به 3 تا 4 ساعت افزایش دهید.

انجام تمرینات کگل به تقویت عضلات کف لگن pelvic muscles کمک می کنند، عضلات کف لگن همان عضلاتی هستند که به مثانه کمک می کنند ادرار را نگه دارد. تمرینات کگل را به راحتی در خانه و بدون نیاز به تجهیزات می توانید انجام دهید. برای انجام ای تمرینات ابتدا باید عضلات ف لگن را به درستی پیدا کنید – این عضلات همان عضلاتی هستند که به کمک آنها مانع خرج گاز از بدن می شوید. برای انجام تمرینات کگل این عضلات را منقبض و شل کنید. این کار را در 3 یا 4 ست 10 تایی در روز انجام دهید. انجام منظم تمرینات کگل پس از مدتی به بهبود علائم بی اختیاری ادرار کمک زیادی می کند.

برای مردانی که دچار بی اختیاری ادرار فوریتی هستند، مصرف برخی داروها موثر خواهند بود. برخی داروها عضلات را شل می کنند و از انقباض ناخواسته عضلات مثانه پیشگیری می کنند. برخی داروهای دیگر سیگنال های عصبی به مثانه را مسدود می کنند، همان سیگنال هایی که باعث انقباضات ناخواسته مثانه یا انقباض در زمان اشتباه می شوند. مصرف دارو در مردانی که دچار بزرگی پروستات شده اند هم به بهبود علائم کمک می کند. تمام داروها توسط متخصص اورولوژی تجویز می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مقالات درمانی مرتبط از وبسایت مداریا بازدید نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا