سبک زندگی

علائم اختلال شخصیت خودشیفتگی و طرز برخورد با همسر خود شیفته

اجازه بدهید برایتان داستانش را بگویم: نارکیسوس، پسر خدای رودخانه سفیسوس بود. اختلال خودشیفته انسان از آنجا آغاز شد. او جوانی جذاب و خوش قیافه بود. هرکسی او را می دید، عاشقش می شد. این داستان به طور خلاصه به جایی می رسد که نارکیسوس تصویر خود را در آب دید و بدون اینکه متوجه بشود این شخص خودش است، عاشق آن شد. هر چند که این داستان با مرگ او پایان غم انگیزی پیدا کرد، اما یک درس مهم برای روانشناسی انسان داشت. نارکیسوس به محققان روانشناسی کمک کرد تا آن را اختلال شخصیت نارسیستیک یا خودشیفتگی (NPD) بنامند. کسانی که از NPD رنج می برند، در حد افراط و تفریط احساس ارزشمندی می کنند. مرز بین خودبینی و خودشیفتگی کمرنگ است، هرچند اختلال شخصیت خودشیفته چیزی بیش از خودبینی محض است. امروز در مورد خصوصیات اختلال شخصیت خودشیفته صحبت می کنیم.

خصوصیات و علائم اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟

 

1. خود بزرگ بینی مفرط

هرکسی که اختلال شخصیت خودشیفته داشته باشد، دچار خود بزرگ بینی زیادی می شود. این افراد فکر می کنند که جهان حول آنها می چرخد. و حتی اگر به اندازه کافی عاقل باشند که بدانند ممکن نیست جهان به دور آنها بچرخد، خودشان را به عنوان بخش مهمی از آن می دانند زیرا احساس می کنند هرگز اشتباه نمی کنند و بنابراین احتمال ندارد متوجه بشوند که از این اختلال رنج می برند.

2.  تمایل دائمی برای به رسمیت شناخته شدن

افرادی که دچار اختلال شخصیت خودشیفته هستند، با توجه به احساس اهمیت فوق العاده ای که دارند و به خاطر توانایی ها و دستیابی هایی که اعتقاد دارند کسب کرده اند، همیشه تشنه توجه و قدردانی هستند. آنها می خواهند برای چیزی که حتی نمی توانند اعتبار آن را تضمین کنند، همه جا مورد تقدیر باشند.  این مسئله اغلب منجر به مشکلات شخصی زیادی با اجتماع و جامعه ای می شود که در آن زندگی می کند. علاوه بر این، ممکن است بخاطر نرسیدن به چیزی که فکر می کنند لیاقتش را دارند، دچار احساس افسردگی یا خشم بشوند.

3. ذات حکم فرما

شخصیت های خودشیفته معمولاً می خواهند بر دیگران تسلط داشته باشند. آنها بر مکالمات، روحیات و هر چیز دیگری که بتوانند تحت کنترل درآورند، غلبه می کنند. آنها فکر می کنند هر چیزی که می گویند درست است و افراد دیگر باید از دستوراتشان پیروی کنند. این افراد ممکن است به سایرین توهین کنند، بدون اینکه متوجه آسیب عاطفی ای شوند که به آنها می زنند. علاوه بر این، چنین شخصیت هایی اغلب انتظار دارند دیگران رفتار اعتراضی نشان ندهند. افراد خودشیفته توقع دارند بهترین چیزها برای آنها باشد و خود را شایسته آن می دانند.

 

با وجود این اگر با شخص خود شیفته ازدواج کردید، چگونه با او رفتار کنید. ما در ادامه راهکارهایی ارائه کردیم.

نحوه برخورد با همسر خودشیفته

1.با شناخت خصوصیات همسر خود شیفته در رابطه خود مرزهای مشخصی تعیین کنید

تعیین مرزها در هر رابطه سالمی واجب است و در رابطه و نحوه برخورد با همسر خودشیفته اهمیت آن حتی بیشتر می شود. شوهر شما به احتمال زیاد می‌خواهد همه چیز را در رابطه کنترل کند. برای شما مهم است که در مورد اینکه لازم است مرزهایی برای محافظت از سلامت روان شما تعیین شود، فکر کنید.

برخی از نمونه مرزهایی که ممکن است بخواهید تعیین کنید عبارتند از:

  • بدون اسم گذاشتن روی هم مکالمه کنید.به همسر خود بگویید که اگر قرار شما را با الفاظ نامناسب و اسم گذاشتن توهین آمیز مخاطب قرار دهد، از ادامه مکالمه با او منصرف می‌شوید.
  • با دوستان خود وقت بگذرانید.ممکن است همسرتان وقتی که با دوستانتان وقت می گذرانید خوشش نیاید. با این حال، انزوا می تواند نوعی سو  استفاده عاطفی به وجود بیاورد و برای شما مهم است که یک سیستم پشتیبانی قوی در زندگی خود داشته باشید.
  • برای عذر و بهانه آوردن به او کمک نکنید.ممکن است دریابید که همسر شما دائماً کارهایی از قبیل میهمانی های خانوادگی یا رویدادهای فرزندانتان را پشت گوش می‌اندازد و سپس انتظار دارد که بهانه ای برای پوشاندن خطای او سر هم کنید. انجام ندادن این کار برای او اشکالی ندارد.

اینها فقط چند نمونه هستند. مهم است که هنگام تعیین مرزها، به آنچه برای شما مهم است و برای محافظت از سلامت روان شما مهم است، فکر کنید

2.عوامل محرک فرد خود شیفته را بشناسید

هنگام برخورد با یک شوهر خودشیفته، یادگیری شناخت چیزهایی که به نظر می‌رسد باعث ایجاد ناامنی در آنها می شود نیز می تواند مفید باشد. از آنجا که خودشیفتگان به طور مخفیانه ناامن هستند‌، این اغلب مواردی است که آنها را وادار به عمل در خشم یا سایر رفتارهای منفی می کند. همین که یاد بگیرید چگونه این محرک ها را بشناسید، می تواند به شما کمک کند تا از آنها اجتناب کنید یا از نظر ذهنی برای کشمکش های احتمالی پیش رو آماده باشید.

یکی از دلایل عمده ای که باعث می شود بسیاری از خودشیفته‌ها خشمگین شوند، اعتماد به نفس پایین است. از آنجا که افراد خودشیفته تمایل دارند که ناامنی‌های خود را پنهان کنند، وقتی کسی به موضوعی اشاره می‌کند که حس می‌کنند نمی دانند چه کاری انجام می دهند یا در مورد چه چیزی صحبت کنند، سخت کنار می آیند. وقتی این اتفاق می افتد، یک خودشیفته ممکن است با کوچک شمردن اطرافیان واکنش نشان دهد و سعی کند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد.

3. تصمیم گیری برای ماندن با همسر خودشیفته

اولین چیزی که ممکن است در ازدواج با خودشیفته به شما کمک کند این است که تصدیق کنید همسر شما قصد تغییر رفتار خود را ندارد. اگر همچنان به رابطه خود ادامه می دهید زیرا فکر می کنید این اتفاق خواهد افتاد، می توانید خود را برای بسیاری از مشکلات آماده کنید. از آنجا که یکی از علائم NPD عزت نفس پایین و تلاش برای رد مسئولیت هرگونه اشتباه است، برای یک فرد خودشیفته آسان نیست که رفتار خود را تشخیص دهد و تغییر ایجاد کند.

این بدان معنا نیست که شما نمی توانید یا نباید با همسر خود ازدواج کنید، اما این می تواند به شما کمک کند تا درک کنید اگر می خواهید در ازدواج شما چیزهای دیگری نیز اهمیت پیدا کند. تنها رفتاری که فرد قادر به کنترل آن است رفتار خود شماست. برای بهبود روابط خود، اگر روی همسر خود حساب کنید، ممکن است به سرعت ناامید شوید. و گرچه به نظر نمی رسد منصفانه باشد که شما بیشترین تغییرات را انجام می دهید، اما اگر بخواهید هنگام ازدواج با یک فرد خودشیفته در بهبود رابطه خود کار کنید، بعضی اوقات این مورد لازم است. باز هم، این بدان معنا نیست که شما نمی توانید ازدواج خوبی داشته باشید. ممکن است متفاوت از انتظار شما باشد.

سخن آخر

مانند هر مشکلی روانی دیگر، اختلال شخصیت خودشیفتگی نیز مشکلی است که ممکن است درمان قطعی نداشته باشد. اگرچه، مکالمات مناسب در درمان بی تاثیر نیست. اختلال شخصیت خودشیفته ممکن است باعث شود فرد رفتار ناعادلانه ای با خودش داشته باشد. ممکن است منجر به خودکشی شود. صحبت با یک روانشناس، همیشه بهتر از آن است که بخاطر تکبر و رفتار توهین آمیز، ارتباطتان با دیگران را از دست بدهید.

 

منبع: salamdonya  و تک پزشک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا