تازه های پزشکی

نحوه اندازه گیری ترکیب بدنی

شما می‌توانید ترکیب بدن خود را به روش‌های مختلف اندازه‌گیری کنید – از اسکن‌های گران قیمت و پیچیده گرفته تا آزمایش‌های ساده در خانه که به چیزی بیش از اندازه‌گیری نیاز ندارند. در اینجا برخی از متداول ترین روش ها و توصیه های ما وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را در نظر بگیرید.

دور کمر

شاید ساده ترین و کم فنی ترین راه برای تخمین ترکیب بدن شما اندازه گیری دور کمر باشد. از آنجایی که مهمترین وزنی که باید از دست بدهید، وزن اطراف وسط است که به «چربی شکمی» معروف است، بهبود دور کمر می‌تواند تأثیر معناداری بر سلامتی شما داشته باشد.

اگر دور کمر شما نسبت به قدتان زیادی بزرگتر است احتمال ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی عروقی و احتمال مرگ زودرس وجود دارد. این یک آزامایش تأیید شده و کامل نیست ولی انجام آن اسان است  و می تواند به شما بگویید که ایا ممکن است به انسولین مقاوت داشته باشید یا خیر.

برای اینکه نسبت دور کمر به قد خود را بدست آورید، کافی است اندازه دور کمر خود را بر قد خود تقسیم کنید. نسبت دور کمر به قد کمتر از 0.5 نشان دهنده حساسیت خوب به انسولین است، در حالی که عدد بالاتر از 0.5 نشان دهنده بدتر شدن مقاومت به انسولین است.

نوشته های مشابه

شما حتی به یک متر نوار نیاز ندارید. فقط یک تکه ریسمان بردارید! طول نخ دور کمر شما باید حداکثر نصف قد شما باشد. اگر دور کمر شما از نصف قد شما بزرگتر است، احتمالاً مقاومت به انسولین دارید.

عکس های سلفی

یکی دیگر از راه‌های ساده برای ردیابی ترکیب بدن، گرفتن سلفی برای ردیابی ظاهر فیزیکی شماست. مطمئن شوید که عکس‌ها را در همان مکان، زمان روز و زوم می‌گیرید. شما می توانید اندازه شکم و تعریف ماهیچه های خود را ردیابی کنید.

حتی اگر وزن شما زیاد تغییر نمی کند، اگر می بینید که شکم شما کوچکتر شده و عضلات شما بزرگتر یا مشخص تر می شوند، احتمالاً ترکیب بدن خود را بهبود می بخشید.

و، نه، نیازی نیست سلفی های خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید! فقط به این دلیل که بسیاری دوست دارند سفر خود را عمومی کنند به این معنی نیست که شما مجبور هستید. به راحتی می توانید تصاویر را در یک فایل خصوصی قرار دهید و آنها را قفل کنید تا فقط شما ببینید.

جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه (DEXA)

اسکن DEXA از تابش با دوز کم استفاده می کند و میزان توده بدون چربی و توده چربی، میزان چربی احشایی و تراکم استخوان های شما را به دقت تشخیص می دهد. نتایج دقیق‌تر و دقیق‌تر از مقیاس‌های بیوایمپدانس هستند، اما اسکن ممکن است کمتر در دسترس و گران‌تر باشد.

با توجه به تشعشعات کم دوز درگیر، اکثر افراد پیشنهاد می کنند حداقل 3-6 ماه بین اسکن های DEXA صبر کنید.

فقط مطمئن شوید که یک اسکن DEXA دریافت می کنید که ترکیب بدن را ارزیابی می کند. اکثر اسکن‌های روتین DEXA فقط برای بررسی تراکم استخوان سفارش داده می‌شوند.

هنگامی که ترکیبی از دقت و اطلاعات دقیق را در نظر می گیریم، اسکن DEXA ممکن است بهترین انتخاب باشد، اگرچه هزینه می تواند مانع باشد.

مقیاس های زیست امپدانس

ترازوهای بیوامپدانس تخمینی از توده بدون چربی و توده چربی را با استفاده از یک جریان الکتریکی کوچک برای اندازه‌گیری «مقاومت» بافت بدن شما ارائه می‌کنند. استفاده از این ترازوها در مقایسه با برخی از روش‌های دیگر که در مورد آن بحث می‌کنیم، آسان، به‌طور گسترده در دسترس و نسبتاً ارزان هستند.

با این حال، بیشتر ترازوهای خانگی ترکیب بدن را فقط در قسمت پایین تنه شما اندازه می‌گیرند، که کاربرد آن‌ها را محدود می‌کند زیرا بیشتر توده چربی مربوط به شکم و تنه است. برخی از آن‌ها دسته‌هایی دارند که می‌توانید آن‌ها را برای اندازه‌گیری بالاتنه‌تان نگه دارید، اما این دسته‌ها گران‌تر هستند و معمولاً فقط در باشگاه‌ها یا مراکز آموزشی شخصی قرار دارند.

اما حتی این ترازوهای گران‌تر نیز تحت تأثیر استاندارد نبودن وضعیت بدن، ورزش اخیر و وضعیت هیدراتاسیون قرار می‌گیرند. این بدان معناست که بررسی ترکیب بدن خود بر روی یکی از این مقیاس ها قبل و بعد از تمرین می تواند نتایج متفاوتی به همراه داشته باشد.

مقیاس‌های بیوامپدانس به اندازه اسکن‌های DEXA دقیق نیستند، اما می‌توان از آنها برای ردیابی روندها در طول زمان استفاده کرد. به عنوان مثال، یک DEXA دقیق ممکن است به شما نشان دهد که 30٪ چربی بدن دارید که بیشتر آن در اطراف شکم و تنه شما متمرکز است، در حالی که مقیاس زیست امپدانس ممکن است نشان دهد که شما 20٪ چربی بدن دارید، زیرا بسیاری از چاقی در ناحیه وسط شما را از دست می دهد. اما اگر اعداد بیوامپدانس شما در طول زمان کاهش می‌یابد، همچنان می‌توانید از آن برای سنجش بهبود استفاده کنید.

این مقیاس‌ها برای افرادی که می‌خواهند تغییرات اندازه‌گیری‌های روزانه یا هفتگی را ردیابی کنند، بهترین هستند، اما ممکن است ارزش آن را داشته باشد که یک بار در سال یک DEXA اضافه کنید تا اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر و مطلق‌تر را دنبال کنید.

وزن هیدرواستاتیک

برای اندازه گیری این وزن شما لازم است که خیس شوید.

ابتدا خود را در زمین خشک وزن می کنید و بعد از آن روی ترازو می نشنید و در آب فرو می روید تا جایی که می توانید هوا را بیرون می دهید درنتیجه تفاوت بین این دو وزن می تواند به تخمین وزن با توده چربی و وزن بدون توده چربی کمک کند.

این نوع اندازه گیری نمی تواند وزن دقیق چربی، ماهیچه یا استخوان شما را بگویید و همچنین توانایی تشخص موقعیت توده چربی را ندارد. اینکه توده چربی شما احشایی، شکمی، و غیره باشد. اما این یک راه آسان برای اندازه گیری دقیق توده چربی شما است – تا زمانی که با خیس شدن مشکلی نداشته باشید.

پلتیسموگرافی جابجایی هوا (ADP)

دستگاه دیگری که در حال افزایش محبوبیت است BOD POD است، نوعی ADP که حجم بدن شما را با اندازه گیری میزان هوایی که بدن شما در یک محفظه اندازه گیری تخصصی جابجا می کند، اندازه گیری می کند.

نتایجی مشابه وزن هیدرواستاتیک را ارائه می دهد – توده چربی و توده بدون چربی را گزارش می کند – اما به اندازه یک DEXA جزئیات را ارائه نمی دهد.

همچنین، اگر کلاستروفوبیک هستید، BOD POD ممکن است آزمایش مناسبی برای شما نباشد، زیرا باید چندین دقیقه را در یک اتاق بسته بگذرانید (اگرچه پنجره‌ای برای دیدن وجود دارد که به برخی از افراد مبتلا به کلاستروفوبیا خفیف کمک می‌کند).

عوارض ناشی از چاقی

می توان گفت چاقی یا اضافه وزن مادر تمام بیماری ها است. در زندگی کم تحرک امروزه مشکل افزایش وزن یکی از رایج ترین مکشلات است مخصوصا در کودکان و نوجوانان.  برای از بین بردن این مشکل و حفظ سلامتی لازم است که والدین چاره ای بیندیشند.چند نمونه از عوارض ناشی از چاقی را برا شما ذکر می کنم:

1- ابتلا به دیابت

2- فشار خون بالا

3- سایش استخوان ها

5- بیماریهای قلبی و عروقی

6- کاهش اعتماد به نفس و منزوی شدن

8- تنگی نفس

9- انواع سرطان ها

10- بیماری کبد چرب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا